فوت و فن خرید از بازار لوازم خانگی

635156105797233455
خرید از بازار لوازم خانگی یکی از سخت‌ترین عملیات خرید است! این‌جا دنیایی از برندها، مارک‌ها، اصطلاحات تخصصی و فنی، آپشن‌های گیج‌کننده و تقلبات عجیب و غریب وجود دارد. البته در این میان آپشن‌ها و مشخصات فنی و اصطلاحات تخصصی دستاویز خوبی شده است تا بسیاری از فروشندگان با طرح اعداد و ارقام نجومی و نسبت دادن آن به عملکرد وسیله مورد نظر مشتری را فریب دهند. ما در این گزارش کاربردی‌ترین نکات خرید از بازار لوازم خانگی را از دیدگاه کارشناسان و فعالان این بازار در اختیارتان می‌گذاریم.
چشم اسفندیار مشتریان ایرانی
برای خرید لوازم خانگی فعالان بازار می‌گویند بیشتر مشتریان ایرانی هنگام خرید لوازم خانگی یک ضعف بزرگ دارند. آنها به متراژ فضای مسکونی و نیازهای واقعی شان توجه نمی‌کنند. همین موضوع عمده‌ترین علتی است که هزینه‌های اضافه به آنها تحمیل می‌کند. برایتان چند مثال می‌آوریم: مشتریان زیادی علاقه‌مندند بزرگترین نمایشگرهای تلویزیونی را خریداری کنند. این درحالی است که محل زندگی آنها آپارتمان‌هایی با متراژهای کوچک است. آنها یک راز مهم نمایشگرهای تلویزیونی را نمی‌دانند. تفاوت کیفیت و وضوح تصویر نمایشگرهای بزرگ نسبت به نمایشگرهای کوچکتر در فواصل زیاد به چشم می‌آید. درواقع این موضوع به آن معنی است که یک نمایشگر بزرگ در خانه‌ای کوچک عملکرد یک نمایشگر جمع و جورتر را دارد و مشتری برای آیتمی هزینه اضافه‌تر پرداخته است که عملا به کار او نمی‌آید.
آپشن‌های گران قیمتی که به دردتان نمی‌خورد
وقتی تصمیم به خرید یک وسیله لوکس و گرانقیمت دارید شک نکنید که بخش قابل توجهی از هزینه خرید کالا را برای گزینه‌هایی پرداخت می‌کنید که کمتر به استفاده از آن نیاز پیدا می‌کنید. به‌عنوان مثال ٣٦ برنامه شست‌وشوی یک لباسشویی گرانقیمت را مرور کنید. یکی از این برنامه‌ها برای شست‌وشوی لباس پشمی است. شما چند بار در ‌سال لباس پشمی می‌شویید؟! و اصولا آیا برای شستن یک یا دو تکه لباس پشمی لباسشویی روشن می‌کنید؟ این آپشن‌ها در نگاه اول بسیار فریبنده به نظر می‌رسند و باعث می‌شوند مشتری در یک تصمیم آنی و عجولانه پول زیادی بابت خرید یک وسیله بپردازد اما به مرور و با استفاده از آن کالا متوجه می‌شود که بسیاری از این آپشن‌ها به ندرت یا هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بنابراین بهتر است موقع خرید یک وسیله خانگی قبل از هر چیز نیازهای منطقی‌تان را در نظر بگیرید و فریب تجملات و آپشن‌های لوکس و کم کاربرد را نخورید.
از فروشندگان مدعی فاکتور بگیرید!
ادعای فروشندگان را جدی نگیرید. نگاه نکنید که آنها برای خرید یک کالا دقایق طولانی برایتان حرف می‌زنند و نقش یک مشاور دلسوز را بازی می‌کنند. کافی است بعد ازخرید کالا به آنها مراجعه کنید و ببینید که دیگر در حد گفتن یک جمله هم حوصله‌تان را ندارند! اگر فروشنده ادعا می‌کند کالایی ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تضمین‌شده‌ای دارد، از او بخواهید تمام آن ویژگی‌ها را به صورت دقیق و شفاف در فاکتور خریدتان بنویسد و مهر و امضا کند. این کار به شما کمک می‌کند تا اگر برای کار کردن با آن وسیله دچار مشکل شدید به راحتی بتوانید از فروشنده شکایت و درخواست خسارت کنید. اگر او حاضر نشد گفته‌های خود را مکتوب کند بدانید حتما کاسه‌ای زیر نیم کاسه است. این گزینه به‌ویژه درباره خرید لوازم خانگی بزرگ و با قیمت بیشتر می‌تواند برای شما بسیار تعیین‌کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *